Een punt dat vrij vaak speelt; kantoor schoonmaak zelf doen of uitbesteden. Dit geldt vooral voor kleinere bedrijven en kantoren. Want op het eerste gezicht kom je met een werkvloer van 50 m2 en slechts twee medewerkers toch niet snel hygiëneproblemen tegen, zou je zeggen. En ach, op vrijdagmiddag de dweil er even doorheen en een stofzuigbeurt, twee prullenbakjes legen, daar is wel een roostertje voor te maken. Alleen vergeet je dan snel dat je an sich vrij kleine kantoor veel meer schoonmaak behoeft. Je hebt raambekleding. Raamglas ook. Je hebt computerschermen, toetsenborden en apparatuur. Je hebt een inventaris met allemaal oppervlaktes waar stof zich verzamelt. Het dubbele toilet blijft niet vanzelf schoon. En de coffee corner ziet er na drie dagen ook wel heel gebruikt uit. Mensen onderschatten snel de rol die een professioneel schoonmaakbedrijf voor hen kan betekenen.
Kantoor schoonmaak en afval
Maar goed, je hebt besloten je kleine nering zelf schoon te houden. In je rol als schoonmaker is er dan het volgende wat beslist moet gebeuren en ook heel geregeld. Je plaatst voldoende prullenbakken. Elk bureau moet bemand worden met een afvalbak. Bovendien zet je bij de ingang van elke ruimte ook een prullenbak neer. Al die bakken moeten zeer geregeld worden geleegd. Want een half opgegeten lunch die in zo’n bak verblijft, begint al binnen twee dagen te meuren. Fruitafval, in het juiste seizoen de bak ingeworpen, trekt al binnen een paar uur kolonies vliegen aan.
Kantoor schoonmaak en schoonmaakmiddel
Dan de vloeren, de bureaus en ander meubilair. Daarvoor gebruik je een schoonmaakmiddel. Doseer dat wel goed. Want bij een teveel aan schoonmaakmiddel reinig je je meubels niet beter. Je belast wel het milieu meer. Want vuil water dat je weggooit, heeft een effect op de natuur. Vlekken op de vloer pak je aan voordat je de vloer in z’n geheel reinigt. Je behandelt die vlekken vooraf met een vochtige doek en een daartoe bestemd schoonmaakmiddel.
Dubbel reinigen
Gebruik schoonmaakmiddel ook indirect. Smeer het eerst op een doekje en ga dan de vieze steen of het vieze hout te lijf. Doe dat wel met s-bewegingen. Gewoon heen en weer poetsen, dat werkt niet echt. Daarmee smeer je het vuil alleen maar heen en terug. Ben je klaar met poetsen en dweilen? Ga dan niet je doekjes ergens weghangen om te drogen. Doe je dat, dan help je de bacteriën gewoon terugkeren na je kantoor schoonmaak. Een gouden regel: alle schoonmaakspullen die je gebruikt in je kantoor dienen nadien ook zelf gereinigd te worden. En bij het dweilen zorg je ervoor dat niet met heet water te doen. Veel vloeren kunnen daar niet goed tegen. Bovendien krijg je dan ook allerlei randen van schoonmaakmiddel die zichtbaar blijven.
Waar gewerkt wordt…
Een kantoor schoonmaken is dus meer werk dan je waarschijnlijk had gedacht. Ook een klein kantoor. Het maakt niet zoveel uit of tien mensen een coffee corner gebruiken of drie. Je kunt dus niet stellen dat je, omdat je maar met z’n drietjes het kantoor bezet, er minder rotzooi en vuil voorkomt. Wel kun je snel berekenen dat kantoor schoonmaak, uitbesteed aan een professioneel schoonmaakbedrijf, misschien handiger is dan het allemaal zelf willen doen. Zo’n bedrijf kan zo nu en dan ook iets extra’s voor je betekenen: glazen wassen bijvoorbeeld, of je sanitair een dieptereiniging geven.